Puhelinmyynti
Yrityspuhelinmyynti (B2B)
B2B-puhelinmyynti on yksi vaikuttavimmista tavoista tavoittaa yritysasiakkaat, ja siitä syystä myynti ylipäätään sisältää yhä puhelinkontaktoinnin jossakin vaiheessa myyntipolkua. Metodilla saadaan aikaan suora, myönteinen ja vuorovaikutteinen asiakaskontakti, joka jää mieleen ja joka on konversion näkökulmasta monesti ainoa todellinen vaihtoehto. Kustannustehokkaana, joustavana ja helposti mitattavana tapana B2B-myynti on monesti paras keino lähestyä yritysasiakkaita, riippumatta oliko kyse uusasiakashankinnasta, nykyisten asiakkuuksien syventämisestä tai ristiinmyynnistä.
Kylmä yrityspuhelinmyynti
Kylmä B2B-puhelinmyynti on tehokas tapa tavoittaa nopeasti suuria potentiaalisia asiakasryhmiä ja kerätä ajantasaista palautetta tuotteen tai palvelun vedosta markkinassa. Kylmään rekisteriin kohdistetussa B2B-puhelinmyynnissä kohderyhmäpoiminnan merkitys etualaistuu. On oleellista että kohderyhmä, johon toimenpide kohdistetaan, on aidosti potentiaalinen uusi asiakas, maksukykyinen ja vastaa tarpeiltaan ja arvoiltaan myytävää tuotetta tai palvelua. Monien tuotteiden ja palveluiden osalta toimenpide kannattaa aloittaa mahdollisimman matalan kynnyksen tarjouksella. Näitä voivat olla esimerkiksi koekäynnit, demot, kokeilujaksot, kartoitukset ja esittelytapaamiset.
Lämmin yrityspuhelinmyynti
Koska asiakkuuksienhallinta on yhtiön kuin yhtiö keskeisimpiä toimintoja, lämpimän yrityskantaan kohdistuvan myynnin ulkoistaminen voi olla kylmäävä ajatus. On kuitenkin oleellista, että lämpimän yritysmyynnin hoitavat myynnin ammattilaiset, ja sellaisessa tilanteessa, että yhtiöllä ei syystä tai toisesta ole resursseja, osaamista tai tahtotilaa hoitaa asiakkuuksia sisäisesti, nykyisten asiakkuuksien hallinta ja lisämyynti voidaan ulkoistaa. Omia asiakkaita ei missään tilanteessa saa unohtaa, sillä hukan määrä lisääntyy ja liiketoiminnan tehokkuus on monesti kiinni lisä- ja ristiinmyynnistä sekä asiakkuuksien ammattitaitoisesta huoltamisesta. Ulkoistetuna lämpimässä B2B-puhelinmyynnissä on erityisen oleellista, että toimenpiteen raja-arvot määritellään tarkasti: mitä voidaan ja mitä ei voida sanoa ja mitkä toimenpiteet myyntitilanteessa tehdään.