Puhelinmyynti
Kuluttajapuhelinmyynti (B2C)
Monesti puhelinmyyntiin tartutaan joko ensimmäisenä tai viimeisenä keinona. Ensimmäisenä silloin, kun myynti pitäisi saada alkuun ja muita keinoja ei ole syystä tai toisesta aloitettu, ja viimeisenä silloin, kun kaikki muut keinot on kokeiltu onnistumatta. B2C-puhelinmyynnin keskeisin vahvuus on, että sen avulla saadaan luotua suora vuorovaikutus suuriin asiakasryhmiin nopeasti. Myös asiakaspalautteen keräämisessä puhelinmyynti on yhä ylivertainen: asiakkaiden mielipiteestä saadaan suoraan tai välillisesti muodostettua pulssi, jota voidaan käyttää myös yhtiön toiminnanohjauksen välineenä.
Kylmä kuluttajapuhelinmyynti
Kylmässä kuluttajapuhelinmyynnissä oleellista on ymmärtää, että metodi ei sovellu kaikkien tuotteiden tai palveluiden myyntiin. Kyse ei ole tuotteen laadusta tai yhtiön brändistä, vaan kohderyhmän koosta. Kylmään kohderyhmään, eli sellaiseen joka ei ole aikaisemmin ollut tekemisissä tuotteen tai palvelun kanssa, kohdistettu B2C-puhelinmyynti vaatii onnistuakseen tuotteen tai palvelun, jonka suuri osa ihmisistä voisi kuvitella ostavansa. Kylmääkin kohderyhmää voidaan rajata eri parametreillä, mutta todellisuudessa tuotteen tai palvelun luonteen universaalius ratkaisee, onko puhelin oikea valinta kuluttajille suunnattuna myynnin toimenpiteenä. Nyrkkisääntönä voidaan kylmässä puhelinmyynnissä pitää seuraavaa: Jos voit kuvitella myyväsi sen kotiovella, voit myydä sen myös puhelimessa.
Lämmin kuluttajapuhelinmyynti
Lämpimään kohderyhmään kohdistettuna toimenpiteenä tilanne on toinen. Mikäli kohderyhmä koostuu olemassaolevista asiakkaista, myynnin tehokkuus moninkertaistuu, ja puhelinmyynnin parhaat puolet etualaistuvat: positiivinen asiakaskokemus, henkilökohtainen yhteydenpito ja ihmisläheinen vuorovaikutus. Tämä ei pelkästään paranna myyntituloksia vaan vahvistaa myös yrityksen brändiä suurillekin asiakasryhmille. Puhelun aikana myyjä voi myös esitellä lisäpalveluita tai –tuotteita ja tuoda keskusteluun tietoa, jota asiakkaalla ei aiemmin ollut.