Markkinointi

Markkinointisuunnitelmat

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Markkinointisuunnitelma on keskeinen työkalu silloin, kun organisaatiossa halutaan kehittää markkinoinnin ja myynnin tehokkuutta ja järjestelmällisyyttä, tai markkinointiin halutaan hakea uutta suuntaa. Jos markkinoinnin toimenpiteitä tehdään summittaisesti ilman selkeää suunnitelmaa, markkinoinnin kokonaisuus on helposti hataralla pohjalla. Markkinointisuunnitelmalla myös varmistetaan, että organisaation eri osat vetävät samaan suuntaan, mikä alentaa toiminnan riskejä. Toteutamme markkinointisuunnitelmia projektilähtöisesti ja yhdessä asiakkaan kanssa.

Markkinointisuunnitelman laatiminen alkaa kartoituksella organisaation markkinoinnin tavoitteista ja nykytilasta, markkinoitavista tuotteista, pääviesteistä ja menetelmistä. Kartoituksessa myös määritellään suunnitelmaa varten aikataulu, tavoitteet ja suunnitelman laajuus. Markkinointisuunnitelma voi olla muodoltaan hyvin monenlainen, riippuen käytössä olevista kanavista, keinoista sekä organisaation resursseista ja tavoitteista. Yhteistä suunnitelmille on kuitenkin työkalujen, menetelmien, sisältöjen ja kohderyhmien määrittely. Suunnitelmassa tavanomaisesti myös todetaan aikataulu, jonka aikana suunnitelma läpiviedään.

Keskeistä markkinointisuunnitelman toteutusvaiheessa on varsinkin markkinointia tekevän henkilöstön osallistaminen suunnitelman laatimiseen. Toteutuksessa edetään järjestelmällisesti tuotteiden ja palveluiden ja pääviestien muotoilun kautta markkinoinnin tavoitteisiin, kohderyhmiin, asiakaspersooniin, brändäykseen, markkinoinnin kanaviin, materiaaleihin ja sisältöihin sekä muihin toimintoihin.

Markkinointisuunnitelma toteutetaan tavanomaisesti useamman tapaamiskerran kokonaisuutena.