Branding & rebranding
Brändiuudistukset
Brändityö on keskeinen osa yhtenäisen, vahvan ja erottuvan organisaation jatkuvaa toimintaa. Usein brändi nähdään vain visuaalisena ilmeenä, tuotemerkkinä tai nimenä. Vaikka brändissä on kyse myös näistä asioista, sen syitä ja seurauksia on tärkeää ymmärtää laajemmin. Onnistunut brändi kumpuaa työn sisällöstä ja organisaation identiteetistä ja ohjaa organisaation suuntaa ja päätöksentekoa. Se muodostuu yhdenmukaisen ja läpileikkaavan toiminnan tuloksena, johon sisältyvät niin puhetapa, ilme, viestintä kuin organisaation käytännöt ja työn tekeminen. Tällöin brändi perustuu organisaation tosiasiallisiin ominaisuuksiin. Toteutamme brändin kokonaisuudistuksia pienessä ja suuressa mittakaavassa; voimme toimia työssä fasilitoijana tai toteuttajana, tarpeesta ja vaatimuksista riippuen.
Brändi rakentuu organisaation maineesta, sen toiminnasta muodostuvista mielleyhtymistä ja tunteista, joita organisaation tekemä työ yleisöissä ja työyhteisössä herättää. Brändi vahvistuu, kun organisaatio vastaa yleisöjensä odotuksia; kun se toimii, puhuu ja näyttäytyy siltä odotetulla tavalla. Käänteisesti brändi heikkenee, kun se pettää muodostamiaan odotuksia, puhuu vastoin aikaisempia lupauksia tai näyttäytyy kielteisessä tai käänteisessä valossa.
Mitä vahvempi brändi organisaatiolla on, sitä paremmin se kestää esimerkiksi mainekriisejä, ja sitä paremmat edellytykset organisaatiolla on toteuttaa viestintää, myyntiä, markkinointia ja/tai varainhankintaa. Vahva brändi ei kuitenkaan tavanomaisesti muodostu itsestään, vaan se on selkeän, johdonmukaisen ja strategisesti johdetun työn tulosta. Brändin ymmärtäminen ja hallittu kehittäminen onkin keskeistä mille tahansa viestintää tai markkinointia tekevälle organisaatiolle.