Käyttäjäkokemus

Käyttäjäkokemuksen optimointi ja käyttäjäkokemustutkimukset

Käyttäjälähtöisessä ajattelussa käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen ja mittaaminen on keskeistä ja bisneskriittistä. Jotta yritys voi puhua tosiasiallisesta käyttäjälähtöisyydestä, sen tulee pystyä ensin tuottamaan selkeää, mitattua ja dataan perustuvaa analyysiä käyttäjiensä käyttäjäkokemuksesta. Monesti käyttäjäkokemusta mitataan jossakin tuotannon vaiheessa, jonka jälkeen se unohdetaan; järkevämpää on kuitenkin ajatella käyttäjäkokemussuunnittelu prosessiksi, niin että se säilyy aina osana palvelun tai tuotteen muuta kehitystä. Toteutamme käyttäjäkokemuksen analysointia ja optimointia erityisesti markkinointiviestinnän ja myynnin työkaluihin, kuten verkkosivustoihin ja -palveluihin.

Suunnittelija ei koskaan voi kontrolloida täysin käyttäjäkokemusta, samalla tavoin kuin kirjailija ei voi koskaan täysin määritellä, kuinka kukin lukija tulkitsee hänen tarinansa. Käyttäjäkokemuksen suunnittelu on aina ennakoivaa ja summittaista, mikä tekee entistä tärkeämmäksi käyttäjäkokemuksen mahdollisimman laaja-alaisen ymmärtämisen. Ymmärrys sen sijaan saavutetaan mittaamalla, testaamalla ja analysoimalla.

Käyttäjäkokemustutkimuksellatarkoitetaan prosessia, jossa kerätään ja arvioidaan dataa siitä, miten käyttäjät käyttävät ja kokevat tuotteen tai palvelun. Koska käyttäjäkokemus on laaja käsite, sitä voidaan myös analysoida hyvin monella tavalla. Käyttäjäkokemuksen analyysiin on olemassa työkaluja, joiden valinta tulee tehdä suunnitellusti ja tarvelähtöisesti.

Analyysivaiheessa käytämme tavanomaisesti testiryhmää käyttäjäkokemuksen keskeisenä tietolähteenä, jonka tuottamaa dataa arvioidaan vasten nykypäivän parhaita käyttäjäystävällisyyden käytäntöjä. Analyysin pohjalta koostamme raportin kehitys-suosituksineen.